Restauratie antieke vaas

Deze antieke vaas is door een speelse jonge hond aan gruzelementen gevallen tijdens het bezoek aan de buurvrouw.
  1. Restoratie van een antieke vaas 1.jpg

    Restoratie van een antieke vaas 1.jpg

  2. Restoratie van een antieke vaas 2.jpg

    Restoratie van een antieke vaas 2.jpg

  3. Restoratie van een antieke vaas 3.jpg

    Restoratie van een antieke vaas 3.jpg

  4. Restoratie van een antieke vaas 4.jpg

    Restoratie van een antieke vaas 4.jpg

  5. Restoratie van een antieke vaas 5.jpg

    Restoratie van een antieke vaas 5.jpg

  6. Restoratie van een antieke vaas 6.jpg

    Restoratie van een antieke vaas 6.jpg

Dit tot groot verdriet van de eigenaar, deze antieke vaas was namelijk uit erfenis verkregen. De antieke vaas was destijds een huwelijks geschenk aan opa en oma. Jarenlang werd deze antieke vaas gekoesterd en bewonderd en al beloofd aan de volgende generatie die niet alleen de emotionele waarde hoog hebben zitten, maar ook nog eens verliefd zijn op deze antieke vaas. Deze antieke vaas is gemaakt van klei gevonden en verwerkt in de Japanse provincie Satsuma in de 18 de en 19 de eeuw. Deze antieke vaas is meerkleurig en ragfijn geschilderd met de hand met mooie Aziatische figuren en vormgeving . De gehele antieke vaas is gecraqueleerd, dat wil zeggen dat de bovenste glazuurlaag kleine levendige barstjes vertoont en zo kenmerkend is voor deze tijd. Soms zijn ze ook wat vuil geworden, maar dit hoort bij de tand des tijds.

Deze antieke vaas is in 14 grote delen, veel kleine scherven en ontelbare chipjes gebroken. Ook zijn er wat schilfertjes weg en zijn de drie leeuwen pootjes eronder uit gebroken. de twee charmante Foh Leeuwtjes zijn stylisch als handvat eraan gezet en kenmerkend voor deze stijl. Eerst is de antieke vaas goed schoongemaakt met de stoomreiniger en afgenomen met in alcohol gedoopte wattenstaafjes. Daarna is alles droog in elkaar gezet en met tape op zijn plek gehouden. De volgorde is zeer belangrijk om een antieke bolle vaas weer terug op zijn plek te krijgen. In de oven bij het eerste bak proces vind er een krimping plaats, door de val die de antieke vaas heeft gemaakt is de spanning eraf en zijn de scherven moeilijk terug te plaatsen. als de scherfjes met tape in elkaar zitten kan je eerst weer een scherf los halen om de ander voorrang te geven in de puzzel. Pas als de hele antieke vaas in elkaar zit laten we met capillaire werking de lijm in de naadjes vloeien. deze waterdunne twee componenten lijm word eerst o-p kleur gemaakt, zodat het later eerder een barstje lijkt dan een lijmnaad. De lijm droogt pas in 4  a 5 dagen uit. Haal je te vroeg alle plakbandjes weg dan schuift hij alsnog uit elkaar, maar wacht je te lang daarentegen dan zitten de plakkertjes zo enorm vast dat het een tijdrovende klus is. Met een scalpel mesje en oplosmiddelen haal je voorzichtig de plakkertjes van de antieke vaas. In dit geval waren er drie behoorlijke driehoek scherfjes weg die in de kleur werden aangevuld, in model geschuurd en aan gekleurd en geretoucheerd in het juiste decor.

In dit geval met deze Satsuma antieke vaas is gekozen voor een conservatie omdat de lijmnaadjes zo fraai in de craquelé aansluiten dat het een fraai en rustig beeld geeft. Er kan uiteindelijk ook nog voor een totale restauratie gekozen worden, dan worden de lijmnaadjes verdoezeld met een airbrush en uiteindelijk afgelakt met een koude glazuur. Deze antieke vaas mag weer fraai schitteren bij de buurvrouw en is zo behouden voor de toekomst.

Heeft u ook een antieke vaas die beschadigd is, schroom dan niet contact op te nemen met het atelier.

OBJECT STUK?

Heeft u een object wat is beschadigd en voor u van waarde is, dan is de kans groot dat ik het voor u kan herstellen. Ik heb speciaal hiervoor een formulier op deze website die u kunt invullen zodat de schade kan bekijken.

PRIJS AANVRAAG