Kintsugi restauratie aan keramische walvis

Deze aardewerken Walvis is vervaardigd door Mimi Wild Ceramics uit GB.
  1. Keramische walvis-01.jpeg

    Keramische walvis-01.jpeg

  2. Keramische walvis-02.jpeg

    Keramische walvis-02.jpeg

  3. Keramische walvis-03.jpeg

    Keramische walvis-03.jpeg

  4. Keramische walvis-04.jpeg

    Keramische walvis-04.jpeg

  5. Keramische walvis-05.jpeg

    Keramische walvis-05.jpeg

  6. Keramische walvis-06.jpeg

    Keramische walvis-06.jpeg

  7. Keramische walvis-07.jpeg

    Keramische walvis-07.jpeg

  8. Keramische walvis-08.jpeg

    Keramische walvis-08.jpeg

  9. Keramische walvis-09.jpeg

    Keramische walvis-09.jpeg

  10. Keramische walvis-10.jpeg

    Keramische walvis-10.jpeg

Ze maakt allemaal handmade wildlife sculptures die prachtig op een passende standaard staan.

Bij vervoer is helaas een vin afgebroken, op enkele plaatsen sluiten de lijmnaadjes prachtig aan, maar juist aan de bovenkant staat het wat open en zijn er kleine schilfertjes weg, een scherfje met blauw glazuur zat er nog bij. De walvis is eerst schoongemaakt met wattenstaafje en alcohol, daarna is zijn vin er weer strak aangelijmd.

De aanvullingen zijn in kleur gevuld en in de juiste vorm geschuurd en gepolijst. Deze eerste stap noemen we conserveren. In overleg net de opdrachtgevers zijn we overgegaan en is er gekozen voor de kintsugi restauratie.

Dit goud steekt zo fraai af met de diep blauwe glazuur van de keramische walvis, echt een artistieke toevoeging van een verdrietig voorval.

Net als in het leven zelf betekent een barst of breuk niet vanzelfsprekend dat een object niet meer gebruikt kan worden. Sterker, geheel naar de 15 de Eeuwse Japanse traditie is deze walvis volgens de Kintsugi methode gerestaureerd. Met de kintsugi restauratie worden de lijmnaadjes en scheurtjes en beschadigingen met goud ingekleurd en geaccentueerd. Er is dus ooit een schade geweest die hersteld is met bladgoud en goudpoeders

Deze littekens sieren het object. Dus in plaats van zich te ergeren aan een lijmnaadjes die net nog wat zichtbaar zijn, worden ze geaccentueerd met goud en omarmd.  Het met kintsugi restauratie herstelde object verteld zijn geschiedenis, voegt iets toe en kan soms echt een artistieke aanvulling zijn op het object. In restauratie land ervaar ik een verschuiving, dertig jaar geleden wilde men bijna alles zo onzichtbaar mogelijk gerestaureerd hebben, daarna ging het over op conserveren, de eerlijke verlijmingen en aanvullingen in kleur en de laatste jaren is wereldwijd de kintsugi restauratie erg in trek.

In Japan en Amerika zelf gaan er verhalen rond dat met expres een object kapot maakt om het met kintsugi te restaureren. let wel, de authentieke kintsugi restauratie is met Japan lak en bladgoud , dan zou u bij wijze van spreken weer uit Uw kommetje kunnen drinken. Deze kostbare techniek beheers ik nog niet, een trip naar Japan met opleiding staat op mijn wensenlijstje.

Wel kunnen wij op een zeer  vakkundige manier restaureren en aan de klant de keuze laten of het “alleen gelijmd en gevuld”gaat worden, helemaal zo onzichtbaar mogelijk geretoucheerd of juist met kintsugi goud wordt verfraaid. Het houd ook het bezoek aan het restauratie atelier in Hilversum levendig. U kan ook voor bladzilver kiezen als dat fraaier bij het voorwerp staat.

Volgens de legende stuurde de Japanse Yoshimasa in de 15 de Eeuw een Chinese kom ter restauratie op en kreeg hem terug vol met krammen. Hij vond dit zo lelijk en gaf zijn ambachtslieden de opdracht iets fraaiers te bedenken en zo ontstond Kintsugi, wat in het Japans goud herstelling betekent. Men looft de schoonheid van gebroken stukken en accepteert de schade. Het object vertelt zo zijn eigen verhaal.

OBJECT STUK?

Heeft u een object wat is beschadigd en voor u van waarde is, dan is de kans groot dat ik het voor u kan herstellen. Ik heb speciaal hiervoor een formulier op deze website die u kunt invullen zodat de schade kan bekijken.

PRIJS AANVRAAG