Een Antiek Nest, een Leven in Restauratie
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 1.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 2.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 3.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 4.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 5.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 6.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 7.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 8.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 9.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 10.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 11.jpg
-
Een Antiek Nest - een Leven in Restauratie 12.jpg
OBJECT STUK?
Heeft u een object wat is beschadigd en voor u van waarde is, dan is de kans groot dat ik het voor u kan herstellen. Ik heb speciaal hiervoor een formulier op deze website die u kunt invullen zodat de schade kan bekijken.
Geboren met een artistieke moeder en een vader die veilingmeester en taxateur was in kunst, antiek en inboedelgoederen, groeide Margot op in wat zij zelf een “antiek nest” noemt. Haar jeugd stond in het teken van kunst, musea en veilingzalen. Als kind werkte ze al mee op antiekbeurzen en kunstveilingen. Ze verkocht catalogi aan de deur, verwelkomde bezoekers en hield tijdens de veilingavonden de objecten op in de zaal. Margot beantwoordde vragen, hielp bij het opstellen van de veilingcatalogus en verdiepte zich toen al in de herkomst en waarde van objecten.
Na het NIMETO in Utrecht, waar ze vakken volgde als kunstgeschiedenis, kleurenleer en grafische vormgeving, vertrok Margot naar Engeland om het restauratie vak verder in de vingers te krijgen. Daar leerde ze de fijne kneepjes van keramiekrestauratie bij de porseleinstudio van Mary Rose Wrangham in Portsmouth. Ze volgde een glasrestauratiecursus bij Sandra Davidson in Londen, deed ervaring op met airbrush technieken, vergulden, mallen maken en modelleren. Margot dook overal in. Ze liep rond op West Dean College, werkte in het depot van het V&A Museum in Londen, en leerde vooral veel tijdens haar stage bij een Belgische restaurator in de buurt van Antwerpen. Daar kreeg ze pas écht het ambacht in haar vingers.
Margot werkt nog altijd met veel liefde en toewijding in haar keramiek atelier. Daar wordt gerestaureerd, onderzocht, gelijmd, gepenseeld en geluisterd. Want het gaat Margot nooit alleen om het object, maar vooral ook om het verhaal dat erbij hoort. In haar keramiek atelier komt erfgoed tot leven – of het nu een gebroken porseleinen schaal is, een erfstuk met emotionele waarde, of een kunstwerk met een geschiedenis.
Om bij te blijven, volgt Margot regelmatig cursussen en bezoekt ze bijeenkomsten voor vakgenoten. Ze deelt haar ambacht met het publiek op onder andere de Kunst- en Antiekbeurs in de Grote Kerk in Naarden, op het Ambacht in Beeld Festival in Amsterdam, en op buitenfairs in Mariënwaerdt, Paleis Het Loo en Soestdijk. Haar keramiek atelier is een plek waar passie en vakmanschap samenkomen.
Waar het keramiek atelier in de eerste vijftien jaar voornamelijk draaide op opdrachten van antiquairs, veilinghuizen, musea en verzekeraars, die vooral onzichtbaar herstel wilden, bleef Margot altijd oog houden voor de particuliere klant. Want daar ligt haar hart.
De meeste voldoening haalt Margot uit het werken aan objecten met een persoonlijk verhaal. Een familiestuk dat van generatie op generatie is doorgegeven, vaak met liefde bewaard. Juist die emotie, die herinnering die weer tot leven komt zodra Margot het in handen neemt, maakt het werk zo bijzonder. In haar keramiek atelier worden verdrietige scherven weer tot iets moois gemaakt. Vaak komen er tranen bij het brengen én bij het ophalen, van verdriet, maar ook van geluk.
Het maakt Margot trots dat ze heeft mogen meewerken aan de Nederlandse versie van The Repair Shop, gebaseerd op het bekende BBC-programma uit Engeland. Het laat haar vakmanschap zien, en ook de liefde voor het ambacht. Haar keramiek atelier is een plek waar vertrouwen centraal staat en waar elk stuk de aandacht krijgt die het verdient.
Sinds een paar jaar werkt haar oudste dochter Babette een paar dagen per week met haar mee. Na jarenlang alleen te hebben gewerkt, vindt Margot het niet alleen fijn, maar ook waardevol om bepaalde dingen samen te doen. In het keramiek atelier delen moeder en dochter kennis, technieken en liefde voor het vak. En wie weet… misschien volgt Babette haar ooit op.
Maar voor nu is het Margot en Babette samen, met haar vaste hand en warme hart, die in haar keramiek atelier dagelijks scherven lijmt én verhalen heelt.
Heeft u ook beschadigd keramisch object? Of het nu gaat om een conservatie, restauratie of Kintsugi, ons atelier staat klaar om uw object weer in ere te herstellen. Uw dierbare stukken van aardewerk, steengoed, porselein en gips zijn bij ons in goede handen. Neem gerust contact met ons op met een foto van het object voor een vrijblijvend behandelplan en een schatting van de kosten. Wij helpen u graag om uw waardevolle keramieken objecten weer in ere te herstellen.