Restauratie aan drie keramische artisjokken

In mijn atelier zijn drie keramische artisjokken aangekomen die zwaar beschadigd waren.
  1. Artisjok restauratie 1.jpg

    Artisjok restauratie 1.jpg

  2. Artisjok restauratie 2.jpg

    Artisjok restauratie 2.jpg

  3. Artisjok restauratie 3.jpg

    Artisjok restauratie 3.jpg

  4. Artisjok restauratie 4.jpg

    Artisjok restauratie 4.jpg

OBJECT STUK?

Heeft u een object wat is beschadigd en voor u van waarde is, dan is de kans groot dat ik het voor u kan herstellen. Ik heb speciaal hiervoor een formulier op deze website die u kunt invullen zodat de schade kan bekijken.

PRIJS AANVRAAG

Deze drie, beelden de artisjokken in drie verschillende fases uit; de eerste als alle blaadjes in de knop zitten en gesloten zijn, bij de tweede komen ze al een beetje uit en kijkt men naar het hart van de artisjok en bij de laatste is hij volledig geopend en komt de artisjok volledig geopend fraai tot zijn recht.

Het is dan ook niet vreemd dat de keramische blaadjes hier op zijn kwetsbaarst zijn. Er waren wel 8 bladeren van keramiek gebroken en deze zijn weer teruggeplaatst met lijm. Allereerst heb ik de drie keramische objecten goed met de stoomreiniger gereinigd, in de loop van de jaren was het een stofnest geworden. Ook heb ik het stof er voorzichtig uitgeveegd met een penseetje en een wattenstaafje met gedestilleerd water en vlekjes zijn zelfs verwijderd met pure alcohol. Er bleken 12 keramische bladeren deels of gedeeltelijk te ontbreken.

Deze keramische bladeren heb ik met veel geduld en liefde met de hand bijgemaakt. Omdat er bij de gehele keramische vrucht geen blad hetzelfde was, kon ik als restorator geen mal maken en gieten. Ik heb er echt voor gekozen om met de hand de blaadjes te vormen van een witte twee componenten putti.

Aan de boven en onderkant heb ik al de nerven van het blad erin gekerfd en ze per stuk in positie aan de ontbrekende scherven gemodelleerd. Voor de juiste vormgeving heb ik in het echt en op internet goed naar artisjokken gekeken; maar me toch ook al doende in de schepper van de keramische vruchten verplaatst. Toen alles was uitgehard is het in model geschuurd en diverse malen aangevuld en geplamuurd net zolang tot de overgang van authentiek naar nieuw keramiek niet meer te voelen was. Pas daarna is alles op kleur gebracht en met een penseel en zeempje geretoucheerd in de juiste kleur schakering geschilderd.

Met pure pigmenten meng ik zelf de juiste toon en kleur. Later zijn er ook de ingekerfde nerven van het blad nog eens met een penseel in de juiste kleur aangezet. Men kan net zolang doorgaan tot er uiteindelijk een rustig beeld ontstaat. Als een na laatste handeling is alles “vastgezet” met een matte vernis en moest het keramiek goed uitharden en drogen. Als finishing Touch om het keramiek zijn oude uitstraling te laten behouden en de nieuw vervaardigde bladeren er niet teveel “als nieuw” uit zouden springen, heb ik hier en daar met blanke wax of juist met bruine wax gedept tot het beste eindresultaat verkregen werd. Hoop dat bij de eigenaar zijn oude herinneringen weer tot leven komen en hij nog lang van zijn drie keramische kunstwerkjes mag genieten. Ze zijn weer in ere hersteld.