

In het atelier aan de Neuweg in Hilversum ruikt het naar lijm en straalt de kunstzinnigheid je te gemoed. Overal liggen bontgekleurde pigmenten, spateltjes met vulmiddelen en verschillende penselen. Hier wordt hard gewerkt aan twee in het oog springende grote bustes van Michiel de Ruyter.
De witte bustes zijn beschadigd, er moet een knoop worden bijgemaakt, er zit een storende veeg op zijn neus en er is een grote scherf in gelijmd, wat lelijk oogt met gele oude lijm.
Deze laatste wordt weer losgehaald en opnieuw bevestigd en mooi op kleur gebracht. “Men moet als restorator uitkijken dat de restauratie niet TE ver wordt doorgevoerd” het beeld mag er uitzien zoals een beeld rond 1900 er nu uit zou zien met hier en daar een rand beschadiging. “Ik streef naar perfectie, maar niet over de top!” Dit alles natuurlijk in goed overleg met de opdrachtgever, altijd. Het dodenmasker is een kopie van het marmeren praalgraf in de Nieuwe Kerk te Amsterdam en daarmee mogelijk uit de 17e eeuw